حوار بين المذيعه المعتذله صابرين وبين الإعلامى عمرو أديب 

صابرين

عمرو أديب

خالد الجندي

عمرو أديب

النهارده هنتلكم فى موضوع مهم جداً أنتوا عارفين أن النهارده الأثنين ركن الفتوى الشيخ خالد الجندى هيكون معاناً فى ثلاث فقرات القادمه ولكن بعد فقره الصحافه هنتكلم عن الداعيات الإسلاميات مفهوم مش عايز أقول جديد للدعوى الإسلاميه ولكن فى العالم العربى والعالم الإسلامى فى الأونه الأخيره الداعيات الإسلاميات كونا دائماً نتكلم عن الدعاه والدعوى ورجال الدعوى الأن والنهارده هنتكلم وهيكون معانا نساء الدعوى أو سيدات الدعوى .

صابرين

أنا النهارده بصراحه جيت أكون معاكم موجوده فى فقره الداعيات علشان نعرف مفهوم الداعيه وأيه اللى يصح تكون داعيه ومن اللى ميصحش تكون داعيه وأن الداعيه دى هل أسم بيطلق على حد بيتحجب ويحاول يتكلم هل ده ظلم من الجهه الإعلانيه ولا أحنا اللى حطينا ده عايزين نعرف مفهوم الداعيه .

عمرو أديب

هل السوفت وير بتاع الدعوى بيجى مع الحجاب أول ماتلبس الحجاب السوفت وير بتاع الدعوى يشتغل وهى تحلل وتحرم وإلى أخره .

ومره أخرى طبعاً ويمكن النهارده كونت بتكلم مع فتيات وسيدات بقولهم أنهارده عندنا موضوع كذا وكذا وعندنا فلان الفلان قلولى والنبى كل ما بنعض معاهم يقولو أتحجبى يا بنت غطى رجليكى غطى إيديكى أيه المانيكير ده طبعاً البنات والسيدات بيقولو أحنا حبين ما فيش فتاه مش بتحب تلتزم وتتحجب ولكن بيقولو بعض وليس كل الداعيات الطريقه اللى بيطلبوا منها يعنى مثلاً واحده بتحكى وهى نزله على السلم راحت واحده مسكاها من إيداها أنتى رايحه فين تعالى معايا الجامع .

صابرين

لأ شوف هقولك على حاجه شروط الدعوى لازم يكون فيها فن فن الدعوى إزاى يعنى فى ناس بيبقوا جاين يتكلموا على أنهم قريبين جداً أنهم يسمعوا كلمه كويسه يعنى على خطوه وفى ناس بعاد تماماً فإننا لازم نعرف مين ومش مين وفى الأخر خالص أنتى لازم تقول الفريضه اللى ربنا قلنا عليها والسنه اللى الرسول صلى الله عليه وسلم وصانا بيها نقول كده أو الداعيات تقول كده واللى ربنا بيسهلو الأمر بيسهلهالو .

عمرو أديب

مره أخرى تحدثنا عن حفلات الداعيه أن أغلب الموجود أنه يكون فى حفله كبيره ويكون فيها عشاء وكل واحده جايبه الـ ويفر تو الشنطه الجميله مش كل الناس كده ومش دى الصوره النهائيه الموجوده لكن كثير بيتكلموا ولكن أصبحت أيضاً هى موضوع من موضوع الجلسات أو الأبهه ولكن فى النهايه هو درس دين يحدث فى نوع من أنواع التواصل الإجتماعى بين مجموعه من السيدات .

صابرين

        والله أنا مش عارفه إذ كان ليه جزء سلبى أو إيجابى لأن ساعات البنات اللى عايزين يعضوا أو عايزين يحتفلوا بعضوهم البعض زمان من حوالى 40-50 سنه كانت جدودنا بيعملو كل يوم عند فلان عن جرتها مجلس ويمكن ده الجديد ويبقى معاه مجلس دينى فأهم أزاى .

عمرو أديب

هنسأل النهارده وهيكون معانا عدد من الداعيات الشاهرات فى المجتمع العربى والمصرى الدكتوره / ماجده عمر ، والأستاذه / منى صلاح ، والأستاذه / سامية بشير وكلهم داعيات معتمدات يعنى لهم باع بما يفعلنا ونسأل لماذا طبعاً أنتشرت فى الأونه الأخيره أو الظاهره موضوع الداعيات الإسلاميات وإلى أى مدى هما مؤهلين يقوموا بمجال الدعوى فى ناس يتقول يا أخر كفايه أنى قلت لا إله إلا الله وسط الناس دى كلمه الحق واجب ولكن دايماً الشيخ خالد الجندى يقولنا أن نقابه الأطباء موجوده ليه ونقابه المهندسين موجوده ليه لأن لكل وظيفه فى الدنيا ليها تخصص فمن باب أوله الداعيه أن يكون متخصص .

عمر أديب

من الموضوعات اللى كونت حابب أتلكم فيها ويمكن هذا الرجل بالتحديد مبحبش أذكره ولكن للإسف صباعى اللى عايز قطعه وأنا بغير القنوات وقفت عند الراجل ده اللى بيطلع يتكلم عن الإسلام والمسلمين حتى مش قادر أقول اسمه

صابرين

شيئ فظيع

عمرو أديب

فكان بيتكلم عن الحج أسمه الحك كان بيفسر مسأله الحج بطريقه مبتزله رجل قليل الأدب فعلاً معندوش أخلاق ولا مبادئ وأظن كفايه كده .

صابرين

أنا بقيت لما بتفرج على القناه دى بنهار بكاءاً وبيجيلى صداع جامد جداً وبتعب قوى وبقوم بغير القناه الناحيه التانيه مش بقدر فعلاً

عمرو أديب

أنا أظن كفايه كده وأنا بقول فعلاً كفايه كده المسأله دى محدش هيسكت على كده

صابرين

طب أحنا يا عمر منقدرس نجيبه فى أى برنامج متقدرش تجيبه نعمل مواجهه

عمرو أديب

ده هيتقطع هنجيب أيه أحنا هنجيب مين الجبان بتبقى للناس اللى ممكن تعملى معاهم حوار ده صح ده غلط رأيك أيه شايف أيه أنما هتتحورى مع بلطجى ده بلطجى دينى

صابرين

بيتكلم بطريقه مشمأزه جداً طريقه مفهاش إحترام وقلت أدب جداً

عمرو أديب

طب يا عم هو الدين مش عاجبك كله باللى فيه بلاها سوسو وخد ناديه مالكش دعوه بيه أنتى زعلان ليه هو عجبنا كده زى ماناس كتير عجبها دينها ومبسوطه بى كده أنتى زعلان ليه أحنا فى كل النتى عايزه بس حل عننا .

صابرين

بدليل أن أحنا أى حد بيتكلم عن الدين المسيحى مبتعجبناش أحنا بنقفلوا

عمرو أديب

أنتى عارف أيه اللى قلقنى منه أيه المشكله فعلاً أنه كثير من أخواتنا المسلمين وده بوجهه لكل مسلم يا جماعه متخدوش الراجل ده صوره لحد تانى ده فى اللاوع عندنا فى الأعلام حاجه أسمها ( تأثير النائم ) هو أنتى بعد مده تبقى متبنيه معلومه بس أنتى لاغيتى أنتى وخداها منين فتبدئى تتعملى مع الطرف الأخر أننا قولت وأنتى شايفنا كده لا ياجماعه الراجل ده ملوش دعوى بالناس دى خالص .

صابرين

ياعمر أنتى عارف أن الأخوه المسيحين كلهم أتبرؤ منه فعلاً .

فى مصلحه مين تعالى نتلكم نشوف ماوراء الموضوع فى مصلحه مين ولا لمصلحه المسلمين ولا لمصلحع المسيحين

 عمرو أديب

وبعدين تلقى مافيش صانعه أنا مذيع ولما بشوف حد بيتكلم بعرف الصانعه الصانعه وقعت خلاص الموضوع باظ فى ناس يتنصب ولكن فى نصب بتاعها معلم يعنى شايفك وهو مش موهوب أنا بكره الناس اللى مش موهوبه وعلى فكره الناس اللى مش موهوبه هى اللى بتلجأ للأساليب دى لأنه هو يعنى معندوش حاجه .

صابرين

ولكن سبحان الله محدش متعاطف معاه وربنا هيحمل معاه قوه طرد وليست قوه جذب

عمرو أديب

أنا بس معلومه واحده اللى عايزه أعرفها مين اللى بيتفعلوا الفلوس

صابرين

ماهو هو ده اللىا بائولو لمصلحه مين

عمرو أديب

زى أى محطه كده فى الدنيا أنا عايز المحطه دى بشكل محترم كده تقول أحنا صاحب المحطه أسمه كذا وكذا أنا ملياش مصلحه معاه أنا عايز أعرف الفلوس دى جايه منين مانتى عارفه الفضائيه دى نور وأستوديو ومصورين وناس ما هى دى الفلوس الفلوس دى جايه منين مين أنكل اللى قاعد بيحينه وبياكله وبيشربه .

صابرين

أنتى شوفت كل القناه دى تابعت كل برامجها كلها بتصب فى إتجاه واحد الموضوع وراه حد

عمرو أديب

أى حد إعلامى اللى بيواجهه صاحب رأس المال من صاخب المخل أنتى عارفه هو بيتفرج عليا لأنه طلع شملنى بعاطفته كذا مره والناس تقولى وأطنش وشمل الشيخ خالد جندى بعاطفته مرات كثيره برده ولكن أنا بطلب منه طلب لو دكر أطلع فى المحطه وقول صاحبها فلان بلاش صاحبها أسم الشركه كذا

صابرين

أنا أتقد أنه مش فى مصر

عمرو أديب

هو مش فى مصر ده لو فى مصر كان الباشمهندس روح بتهم

 صابرين

شوف يا عمر أحنا عندنا تقرير مصور دلوقتى أرجوك أهدى يا عمر علشان نعرف نكمل الحلقه

 

 حوار الإعلامى عمرو أديب والشيخ خالد الجندى

 

 تليفون من ماجده – القاهره

أنا أقول للراجل بتاع الحياه اللهم ألحقه بأبو جهل وقرائنا فيه أيه وأرد عليه بحجتى ولا تحسبنا الله غافل عما يفعل الظالمون أنما يأخرهم تشخص اليوم فيه الأبصار ...............ألخ

أمال جهنم معموله لمين يا شيخ خالد

الشيخ خالد

لا أحنا محتاجين دلوقتى نبين إن الإسلام محبه تعالو نجعل ده الشعار بتعنا الإسلام محبه تعالو ندعو له بالهدايا .

عمرو أديب

مولانا أنتى شيخ وقول زى ما أنتى عايز أنا مش مسامح

الشيخ خالد

الأسلام محبه

عمرو أديب

مولانا أنتى حر أنتى رجل شيخ ويجب أن تتحلى بالسماح أحنا مواطنين مش عجبنا يحل عنا وأحنا خلاص مش هنسيبه .

الشيخ خالد

طبعاً قولنا مش هنسيبه ده أمر مفروغ منه لكن مش هنسيه بالقدره إلى سبيل ربك بالحكمه والموعظه الحسنه هو أغلب الظن هذا الرجل يريد أن يخرجنا إلى إطار الإنفعال أو طور الإنفعال زى منا ملاحظ بعض المداخلات فى توتر وأنا أول مره أشوفك متوتر أنتى دائماً كونت بتهدينى بطمنى لما أكون منفعل وبتقولى على مهلك الأمور تداخد أهدى من كده

عمرو أديب

مولانا لما الحج يبقى الحك ده مكان النساء بتاع المسلمين اللى يذهبوا أو يذهبنا علشان الحك أنا خلاص حتى ده كمان مش هقدر أقربله .

الشيخ خالد

أنتو عارفين أنا بخاف من مين بخاف من المؤدب لأن المؤدب مقنع أنما طالما الراجل بدء بالشتم ويشير بإشارات جنسيه وعلاقات جنسيه ويقل أدبه أنا أطمأن إلى أن ما فيش واحد محترم هيسمه كلامه أو يحترم كلامه لأن أى حد هيسمع لهذا الرجل ويقتنه بكلامه هيصف نفسه بنفس التهمه اللى الراجل وصف نفسه بيها والطيور على أشكالها تقع

فاكر سليمان رشدى قال كلام فظيع جداً وقال كل ما تتخيلوا يوجد فرق بين الردح والنقض والنقض ممكن نتكلم مع بعض أنما الشتيمه والبذائه محنا ياما سمعنا ناس أتكلمت علينا وقالت كلام عجيب ودى فرصتنا الذهبيه أن نثبت أن الأسلام محبه من غير ما نسيب حقنا أنا برده عايز أطمن الناس اللى متبعانا أوعو تفتكروا أن موضوع الدنمارك أحنا ساكتين عاليه

عمرو أديب

لا يافندم أحنا شاغلين والورق شغال والمحامين شغالين وبعدين طبعاً المحامين دول علشان كويسين أنا بس عايزه يتشملل كده ويبقى دكر ويطلعلى أسم الشركه علشان نفس المحامين دول بالماره نستفيد بالقرشين ونرفع قضيه هنا وبردو نعض نتفرج عليها

الشيخ خالد

وأنا خلاص قربت أنتهى من سلسه كتب فى المراجعه بتعتى ربنا وفقنى بفريق عمل بيفرغوا الأشرطه اللى فيها الإعتراضات اللى بيثرها علشان المسلمين اللى معندهمش ثقافه أو خلفيه دينيه لأن الراجل بيجيب كتب وبيستغل بعض الأسماء للسوذج أو ضعفاء العلم أهو أنا جبتلكوا من الطابرى ذى ما أنا جبتلكوا من الطابرى وقولتلكم أن الطابرى فى أسرائيليات كثيره جداً فأنا بقول اللى مش متخصص بيتخض وهنا دورنا كدعاه وأنا بقول الكلام ده لأن بعض الشيوخ تفرغو وسابو ذكريا بطرس وتغرغوا لينا أحنا الشيخ خالد بيقبض الشيخ عمر خالد أفسد الدعوى الشيخ صفوت حجازى بوظ الدنيا عيب أحنا محتاجين كلنا نكون أيد وحده علشان ننصر هذا الدين ونكون مع بعض أنما لما يطلع عالم أزهرى هحاول مقولش اسمه لكن موعدكوش رجل لابس لبس الأزهرى وطالع يردح ويشتم ويشكك فى الدعاه والعلماء ده الشئ المؤلم وهو الشيخ ( فرحات مونجى ) أما بالنسيه لهذا القس أنا أعتقد أن طوله البال والنقض العلمى هو اللى هيخلصلنا الموضوع ده على خير .

عمرو أديب

وحياتك يا مولانا هخدله أجازة وأتفرغله

 

تليفون حافظ من ملبورن

تحياتى للشيخ خالد وأنا أوافقك الرأى على الرد على القس زكريا بطرس بالحكمه بمثل ما هو يكون بإسلوب علمى وأنا بطلب من الشيخ خالد أنه يريد عليه بإسلوب علمى ومن السنه والقرأن ولكن أعترض أسلوب الأستاذ / عمر الغير لائق بإعلامى ولا يصح أن تتحدث عن رجل دين

عمرو أديب

أنا أسف أنا مش شايفه رجل دين والكنيسه عندنا هنا شالت من عنده هذه الصفه وأنا بنستند للكنيسه المصريه بهذه الصفه وده أغلب موقف أخواتنا المسيحين وأنا أسف مش قادر أخذ موقف موضوى معتدل ضد هذا  الرجل أنا خلاص والرجل ده عدا الحد وموقف الكنيسه المصريه والبابا شنوده والأخوه الأقباط حتى أقباط المهجر

الشيخ خالد

عمر والله العظيم الناس دول عملونا رساله  الناس دول خلونا نعيش فى رساله إظهار الإسلام والدفاع عن الدين وإظهار محبتنا للرسول محمد صلى الله عليه وسلم

عمرو أديب

شيئ أخر أن أول مره أشوف حد بيدافع عنه

الشيخ خالد

الكنيسه المصريه وهى مثال للإعتدال والعقلانيه تبرأت منه وهو بيقول مشلوح فى لغه الكنسيه ويوجد قس مشهور قال عنه فى تصريح منشور دى بذائه وإله أدب وأنا تعجبت جداً من هذا اللفظ ومفيش حد ينتمى إلى دعوى دينيه ورساله سماويه يقبل الخوض فى الأديان السماويه بهذه الطريقه الهماجيه ربنا يهديه .

تليفون هانى عزيز مستشار إتحاد العام للمصرين بالخارج

شوف يا أستاذ عمر أحنا لسه خارجين من قناه صفوه من برنامج على الهوى مع الزميل جمال عناين كان معى الزميل نيافه الأنبا بيشوى سكرتير المجمع المقدس وهو معنى بمحكامه الكاهنه بالداخل وبالخارج .

        ودى حلقه للمره الثانيه والحلقه الأولى كان معانا أ / أحمد فراج والحلقه الثانيه كان معانا فضيله الدكتور / أسماعيل زفزاف وأتكملنا فى موضوع القمص ذكريا وما يسئ للإسلام فى قناه الحياه واعلن نيافه الأنبا بيشوى وهو ذى رئيس محكمه النقض عندنا أنه موقوف تماماً منذ 3 سنوات ومن قبل أ، تخرج قناه الحياه وأنه تم توقفه فى عهد البابا كيرلس ودى معلومه ناس كتير متعرفهاش و8 سنوات فى بدايه عهد البابا شنوده وهو كثير الخطأ فى حاجات كثيره جداً جداً وعلى الهوى من قناه أوربت وبالتحديد الصفوه إدالو إنذار أخير إذ لم يمتنع عن الإساءه للرسول فالحل النهائى هو الشلح وهو موقوف نهائياً حالياً وأخر إنذار بالشلح وده كان على الهواه من ساعه على قناه أوربت

الشيخ خالد

يعنى هو مش مشلوح حالياً .

هانى عزيز

هو موقوف حالياً وقفاً نهائياً يوجد نوعين من الوقف وقف مؤقت يعنى عقاب مؤقت ووقف نهائياً يعنى لا يمارس أى طقوس كناسيه ولا يعظ داخل الكنيسه أو خارجها أو يقوم بأى أعمال كهنوتيه .

الشيخ خالد

بقينا فى موقف محتاجين للرد ومطرين للرد من سيل القذائف اللسانيه اللى قال بيها علينا وعلى أعرضنا وعلى كل مسلم فالحقيقه أحنا هنكون فى حرج شديد جداً أن يكون أمثال هذا الرجل يكونوا بينتموا إلى الكنيسه المصريه المعتدله الوسطيه الجميله اللى أحنا كولنا شوفنا منها حب ووطنيه وتحسب ليها مش عليها .

عمرو أديب

أنا رأى أن أنتو متأخرين شويه ومتسامحين وأظن البابا شنوده وأن مسلمين كتير خلاص مش مستحملين وأظن أن موقفكم ده معتقتش أنه هيخليه يبطل أو ميبطلش ولكن التضرر من العقاب بهذا البطئ ولسه أنا سامع عباره النهارده ( العداله البطيئه ظلم ) طبعاً قرار الوقف ده شيئ عظيم جداً لكن أنتو سيبينوه لغايت لما يقول أيه وهيعمل أيه

هانى عزيز

هو خارج عن الكنيسه تماماً

الشيخ خالد

الفكره أنه بيهدد الكنيسه وبيهدد البلد

عمرو أديب

يا أستاذ هانى مش كل الناس بتسمع دماغها كبيره ممكن شاب متحمس مش عارف الفرق يجى يعتدى على رجل دين صالح ومحترم ومعتدل ومش هيعرف الفرق بين ذكريا وكيرلس

هانى عزيز

أ / عمر هو الأسبوع اللى فات كان بيتكلم عن الحج وتدخل فى موضوع الحج الأسبوع بعد القرار على الهوا من أوربت هو تكلم عن الأنجيل فإذاً فى هناك راجعه .

الشيخ خالد

الفكره اللى حصلت لا ينفع فيها إعتذار منه أحنا لا نطالب بالإعتذار

عمرو أديب

أنا حاسس كده فى كلامك الموضوع أيه خلينا نصلح الموضوع

هانى عزيز

الخوف زى ما قال الأنبا بيشوى لازم يقولو الأول وقف وبعدين شلح هو لو شلحه هيطلع أكثر وأكثر وهو هيخش كلمه الشلح فيلتزم لكن لو أنشلح من الأول هيطلع يقول اللى هو عايزه ما فيش سقف خلاص  

الشيخ خالد

أسمحلى أقولك وأنا بقولها على الهوا أى رجل ينتمى إلى مؤسسه دينيه يهاجم الكنيسه المصريه ليس لديه أمان ولا غطاء مننا بأى حال من الأحوال ولازم بيان مماثل يصدر من الكنيسه المصريه علشان منتأخرش فى إحتواء المواقف ونفاجئ بواحد زى ده فى الحقيقه زمز غير صالح للتعاون والحب واللأرتخاء هيوتر أمور غير عاديه .

عمرو أديب

أظن أن البابـا شنـوده وأنا بناشده أن الكنيسه عندها كثير من القساوسه المحترمين لو واحد نقص ما فيش مشكله يعنى فى حرص شديد لأن الإيحاء الموجود دلوقتى أن المسأله فيها حرص اه أم لا .

هانى عزيز

أنا بقول أنه موقوف تماماً  ما فيش اه أو لا وكلمه الشلح تعنى شلح ردائه الأسود الكهنوتى لسه معندناش فى مصر هذا القانون أنا بطالب على الهواء بقانون يمنع الموقوف أو المشلوح أن يرتدى الزى الكهنوتى حتى لا يسمح له بالظهور على الهواء أو فى القنوات وهو لا يمس الكنيسه بصفه نهائيه و لا يجوز أو يخطب أو يعمل محاضر ولا أى حاجه من الأعمال الكنسيه الأنبا بيشوى خاطب القس ذكريا من الأنجيل وقاله أن الأنجيل مبيقولش كده وأنتى تعلم جيداً من هو البابا شنوده وما هى وطنيته الصادقه لمصر ولا يقبل الأساءه للإسلام من قريب أو من بعيد أعتقد الرساله وصلت وأعتقد أنه هيجيلك الرد وتحياتى للشيخ الجميل خالد الجندى .

الشيخ خالد

أخر حاجه قالها علشان أزيدكم من البحر قطراً أنا عايز أقول أنه أتكلم عن الفداء ومش الفداء وراح داخل فى الأضاحى بمناسبه الأضاحى بتاعت العيد عند محمد الأضحيه بخروف أنتى تساوى أيه أنتى تساوى خروف يعنى أى واحد مسلم يعنى خروف الكلام ده قالوا على الهواء أعتقد أن أحنا هنأمل بقرارات حاسمه فى الموضودع ده .

 

تليفون من حسام- الرياض

أن الشعوب الأسلاميه من أيام سيدنا أدم أن الشخص الذى تتكلموا عنه مش ذات قيمه ومعروف الجهات اللى بتموله ومكانه فين ما أسهل التصدى ليه بمائه وسيله ولكن أحنا مدلوش أهتمام لأنه ميستهلش الشعوب الإسلاميه شعوب عظيمه وسنه 2006 سنه طلوع أمريكا من العراق

الشيخ خالد

أى حاجه هنشوف بيثيره ممكن تثير لبس عند الناس هنرد عليها بكتيب سريع فكل مسلم عادى يقرأها إن شاء الله